SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ
BLOK TEMATYCZNY: ŻYCIE PSYCHICZNE
TEMAT ZAJĘĆ: Jak asertywnie rozwiązywać konflikty?
KLASA VI szkoła podstawowa
CZAS ZAJĘĆ: 90’
MIEJSCE: sala lekcyjna
MATERIAŁY POMOCNICZE: •Film „Asertywność – sztuka bycia sobą” •Foliogram x •Pisaki o trzech barwach (zielony, żółty, czerwony). •Kartki z poleceniami do ćwiczeń. •Kreda
CELE ZAJĘĆ: 1. Umie rozróżniać i nazywać; uległe, asertywne i agresywne typy zachowań. 2.Wie jak zachowuje się człowiek asertywny. Aby osiągnąć cel uczniowie poznają następujące techniki asertywnego zachowania ,czyli jak powiedzieć „nie” i jak rozwiązywać konflikty. Technika: - „zdartej płyty” -zasłony dymnej -asertywnego uznania błędu -kompromisu -wypytywania o strony ujemne -wypytywania o strony dodatnie. 3.Potrafi komunikować się z innymi. Aby osiągnąć cel uczniowie odgrywają scenki na zadany temat, wykorzystując wcześniej poznane techniki asertywnego zachowania.
4.Cel odległy: Zrozumienie wpływu zachowania asertywnego na zdrowie psychiczne człowieka i jego pozycję w grupie.
PRZEBIEG ZAJĘĆ: A)(35’) 1.Rozmowa wprowadzająca – nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji i treść filmu. Mówi, że decydowanie o czymś jest często bardzo trudne, a odmawianie w ładny sposób, nie krzywdząc kogoś i siebie jest sztuką. Często boimy się konsekwencji naszej odmowy ponieważ boimy się: •odrzucenia przez grupę, •straty kolegi, •agresji osób nalegających, •niezrozumienia przez innych. Aby ustrzec się w/w konsekwencji film proponuje nam techniki asertywnego odmawiania i zachowania się w sytuacjach konfliktowych.
2. W czasie projekcji filmu ,uczniowie zapamiętują techniki asertywnego zachowania oraz cechy zachowań asertywnych i nieasertywnych.
B(45’) 1a. Nauczyciel po filmie wypisuje na tablicy zapamiętane przez uczniów cechy zachowań asertywnych i nieasertywnych („burza mózgów”). b. Porządkuje na trzy grupy i wyjaśnia znaczenie podając przykłady (foliogram). c. Ćwiczenie: podział na 6 grup. Każda grupa określa reakcję na określone zachowanie, zakreślając: -kolorem zielonym - reakcję asertywną -kolorem żółtym - reakcję uległą -kolorem czerwonym - reakcję agresywną Poza tym należy podać przykład na zachowanie asertywne, tam, gdzie reakcja była uległa lub agresywna. Np.: SYTUACJA - Czekasz w kolejce po bilet do kina. nagle ktoś wchodzi przed ciebie i zostaje obsłużony wcześniej niż ty. REAKCJA - Nic nie mówisz tylko wzdychasz. (reakcja uległa)
2a. Nauczyciel wypisuje na tablicy zapamiętane techniki zachowań asertywnych z filmu i odpowiadające im najczęściej zdania , wypowiedzi – burza mózgów. b. foliogram z uporządkowanymi technikami i ich wyjaśnieniem. •zdarta płyta •zasłona dymna •asertywne uznanie błędu •kompromis •wypytywanie o strony ujemne •wypytywanie o strony dodatnie c. Ćwiczenie – podział na 6 grup. Uczniowie przygotowują dialog i scenkę na zadany temat, np.: Podczas dużej przerwy koledzy namawiają mnie na do palenia papierosów. Każda grupa ma inny temat scenki, a uczniowie przygotowują dialogi w oparciu o jedną z proponowanych strategii. Następnie dyskutujemy o innych możliwych sposobach rozwiązywania konfliktu.
C) (10’) MINI WYKŁAD •Co to jest asertywność ? •Czym charakteryzuje się człowiek asertywny ? Nie jest uparty i zarozumiały, otwarcie mówi o swoich odczuciach i poglądach, rozwiązuje konflikty , wykorzystując aktywne techniki zachowań asertywnych. •Zachowania asertywne: -są najlepsze dla psychiki człowieka, -gwarantują dobre samopoczucie, pozycję w grupie, -warunkują bycie sobą w każdej sytuacji,
PIŚMIENNICTWO: -materiały pomocnicze do filmu „ Asertywność - sztuka bycia sobą ” P.Kostrzyński -Przyroda dla klas IV - E. Błaszczyk, E. Kłos, B .Michalski, -Scenariusze „ Czy jestem asertywny ” A. Abramczyk, H. Kochaniu,
Opracowała: mgr Magdalena Bajer |